BOLU ÖNDER İMAM HATİPLİLER DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
Derneğin Adı ve Merkezi
Madde 1- Derneğin Adı: Bolu Önder İmam Hatipliler Derneği’dir.
Kısaltma ismi “BOLİMDER” olarak kullanılacaktır. Kısaltma isim logo’da
geçmektedir.
Derneğin merkezi
Bolu”dur. Dernek, yurt içinde ve yurt dışında şube açabilir.
Derneğin Amacı ve Bu Amacı Gerçekleştirmek İçin Dernekçe
Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri İle Faaliyet Alanı
Madde 2- Dernek, Bolu İmam Hatip Lisesi Mezunları ve Mensupları
arasında kaynaşmayı sağlamak, mezunlar günü tertip etmek, mezunlar arası
işbirliğine gitmek amacı ile kurulmuştur.
*Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri
1- Faaliyetlerinin
etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi için araştırmalar yapmak,
2- Kurs, seminer,
konferans, panel eğitim gezileri, seyahatler düzenlemek, hastane, sağlık evi,
spor tesisleri kurmak ve işletmek, çeşitli sınavlara hazırlamak için kurslar düzenlemek,
yemekler düzenlemek, bilgi beceri kursları açmak, gayrimenkul almak, kiralamak,
orada kişi çalıştırmak, üyeler arasında yardım sandığı faaliyeti yapmak,
burslar vermek, kurtarma ekipleri oluşturmak ve onları eğitmek, gibi eğitim
çalışmaları düzenlemek,
3- Amacın
gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve
yayınları temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak, çalışmalarını duyurmak
için amaçları doğrultusunda gazete, dergi, kitap gibi yayınlar ile üyelerine
dağıtmak üzere çalışma ve bilgilendirme bültenleri çıkarmak,
4- Amacın gerçekleştirilmesi
için sağlıklı bir çalışma ortamını sağlamak, her türlü teknik araç ve gereci,
demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek,
5- Gerekli izinler
alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak ve yurt içinden ve
yurt dışından bağış kabul etmek,
6- Tüzük
amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek
amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurmak ve işletmek,
7- Üyelerinin
yararlanmaları ve boş zamanlarını değerlendirebilmeleri için lokal açmak, sosyal
ve kültürel tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek,
8- Üyeleri
arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli
toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi ve eğlenceli etkinlikler
vb. düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak,
9- Dernek
faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal satın almak, satmak,
kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis etmek,
10- Amacın
gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda vakıf kurmak, federasyon
kurmak veya kurulu bir federasyona katılmak, Gerekli izin alınarak derneklerin
izinle kurabileceği tesisleri kurmak,
11- Uluslararası
faaliyette bulunmak, yurt içindeki ve yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye
olmak ve bu kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapmak veya
yardımlaşmak,
12- Derneğin
amacını gerçekleştirmek üzere, benzer amaçlı derneklerden, işçi ve işveren
sendikalarından ve mesleki kuruluşlardan maddi yardım almak ve adı geçen
kurumlara maddi yardımda bulunmak,
13- Amacın
gerçekleştirilmesi için, gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı dernek ve
vakıfların kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak
projeler yürütmek,
14- Dernek üyelerinin yiyecek, giyecek gibi zaruri ihtiyaç
maddelerini ve diğer mal ve hizmetlerle kısa vadeli kredi ihtiyaçlarını
karşılamak amacıyla sandık kurmak,
15- Gerekli
görülen yerlerde şube ve temsilcilikler açmak,
16- Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla
yasaklanmayan alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil
toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için plâtformlar
oluşturmak,
*Derneğin Faaliyet
Alanı
Dernek, sosyal alanda faaliyet gösterir.
Üye Olma Hakkı ve
Üyelik İşlemleri
Madde 3- Fiil ehliyetine sahip bulunan ve
derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul eden ve
Mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan her gerçek ve tüzel kişi bu derneğe üye
olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı gerçek kişilerin üye olabilmesi için
Türkiye'de yerleşme hakkına sahip olması da gerekir. Onursal üyelik için bu
koşul aranmaz.
Dernek başkanlığına yazılı olarak
yapılacak üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca en çok otuz gün içinde
üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla
başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak
deftere kaydedilir.
Derneğin asıl üyeleri, derneğin
kurucuları ile müracaatları üzerine yönetim kurulunca üyeliğe kabul edilen
kişilerdir.
Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli
destek sağlamış bulunanlar yönetim kurulu kararı ile onursal üye olarak kabul
edilebilir.
Derneğin şubesi açıldığında dernek
merkezinde kayıtlı bulunanların üyelik kayıtları şubelere aktarılır. Yeni
üyelik müracaatları şubelere yapılır. Üyeliğe kabul ve üyelikten silinme
işlemleri şube yönetim kurulları tarafından yapılır ve en çok otuz gün içinde
bir yazıyla Genel Merkeze bildirilir.
Üyelikten Çıkma
Madde 4- Her üye yazılı
olarak bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir. Üyenin istifa
dilekçesi yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır.
Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Üyelikten
Çıkarılma
Madde 5- Dernek üyeliğinden çıkarılmayı
gerektiren haller.
1- Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda
bulunmak,
2- Verilen görevlerden sürekli
kaçınmak,
3- Üç (3) yıl arka arkaya üyelik
aidatını ödememek,
4- Dernek organlarınca verilen
kararlara uymamak.
5- Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak,
|
Yukarıda sayılan
durumlardan birinin tespiti halinde yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılabilir.
Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek
malvarlığında hak iddia edemez.
Dernek Organları
Madde 6- Derneğin organları aşağıda
gösterilmiştir.
1- Genel kurul,
2- Yönetim kurulu,
3- Denetim kurulu,
Dernek Genel
Kurulunun Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı ve Çağrı ve Toplantı Usulü
Madde 7- Genel kurul, derneğin en yetkili karar
organı olup; derneğe kayıtlı üyelerden; şube sayısı üçe ulaştığında da şubenin
doğal delegeleri ile şubede kayıtlı üyeler tarafından seçilmiş delegelerden
oluşur.
*Genel Kurul;
1- Bu tüzükte belli edilen zamanda olağan,
2-Yönetim veya
denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte
birinin yazılı isteği üzerine otuz gün içinde olağanüstü toplanır.
Olağan genel
kurul, 3 yılda bir, Ekim ayı içerisinde, yönetim kurulunca belirlenecek gün yer
ve saatte toplanır.
Genel kurul
toplantıya yönetim kurulunca çağrılır.
Yönetim kurulu,
genel kurulu toplantıya çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh
hakimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
*Çağrı Usulü
Yönetim kurulu,
dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini
düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün önceden,
günü, saati, yeri ve gündemi bir gazetede, derneğin web sayfasında, yazılı ya
da elektronik posta ile veya iletişim numaralarına mesaj gönderme şekillerinden
biri ile bildirilmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk
sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün,
saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı
arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantı, çoğunluk
sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum
geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan
çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma
tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci
toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
Genel kurul
toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
*Toplantı Usulü
Genel kurul, katılma hakkı bulunan
üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise
üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle
toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu
toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tamsayısının
iki katından az olamaz.
Genel kurula katılma hakkı bulunan
üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek
üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri
veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir.
Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak
toplantı yerine girerler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum
bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu başkanı veya
görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı
yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir.
Açılıştan sonra,
toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkanvekili ile yazman
seçilerek divan heyeti oluşturulur.
Dernek organlarının seçimi için
yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini
göstermeleri ve hazırun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları
zorunludur. Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına
aittir.
Genel kurulda,
yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan
üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların
gündeme alınması zorunludur.
Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Onursal üyeler genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği kişi oy kullanır.
Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve
Şekilleri;
Madde 8- Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa, yönetim ve
denetim kurulu üyelerin seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki kararlar
ise açık olarak oylanır. Gizli oylar, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş
kâğıtların veya oy pusulalarının üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi
boş bir kaba atılması ile toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü
yapılarak belirlenen oylardır.
Açık oylamada,
genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
Genel kurul
kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki,
tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan
üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
*Toplantısız veya Çağrısız Alınan Kararlar
Bütün üyelerin bir
araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin
tamamının bu tüzükte yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı
kararlar geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.
Genel Kurulun Görev ve Yetkileri
Madde 9- Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara
bağlanır.
1-
Dernek
organlarının seçilmesi,
2-
Dernek
tüzüğünün değiştirilmesi,
3-
Yönetim
ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
4-
Yönetim
kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul
edilmesi,
5-
Derneğin
diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle onların
görevden alınması,
6-
Üyeliğin
reddi veya üyelikten çıkarma hakkında verilen yönetim kurulu kararlarına karşı
yapılan itirazların incelenmesi ve karara bağlanması,
7-
Dernek
için gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz
malların satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
8-
Yönetim
kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri
inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylanması,
9-
Dernek
yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine
verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek
hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk
miktarlarının tespit edilmesi,
10-
Derneğin
federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması ve bu hususta yönetim
kuruluna yetki verilmesi,
11-
Derneğin
şubelerinin açılmasının kararlaştırılması ve açılmasına karar verilen şube ile
ilgili işlemlerin yürütülmesi hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
12-
Derneğin
uluslar arası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye
olarak katılması veya ayrılması,
13-
Derneğin
vakıf kurması,
14-
Derneğin
fesih edilmesi,
15-
Yönetim
kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,
16-
Derneğin
en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işleri
görülmesi ve yetkilerin kullanılması,
17-
Mevzuatta
genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi,
Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 10- Yönetim kurulu onbir (11) asil ve beş
(5) yedek üye olarak genel kurulca seçilir. Yönetim kurulu, seçimden sonraki
ilk toplantısında bir kararla görev bölüşümü yaparak başkan, başkan yardımcısı,
sekreter, sayman ve üyeleri belirler.
Yönetim kurulu,
tüm üyelerin haber edilmesi şartıyla her zaman toplantıya çağrılabilir. Üye
tamsayısının yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar,
toplantıya katılan üye tamsayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Yönetim kurulu
asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde
genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması
mecburidir.
*Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Yönetim kurulu
aşağıdaki hususları yerine getirir.
1-
Derneği
temsil etmek veya bu hususta kendi üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye
yetki vermek,
2-
Gelir
ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi
hazırlayarak genel kurula sunmak,
3-
Derneğin
çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına sunmak,
4-
Genel
kurulun verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve
taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak,
dernek lehine rehin ipotek veya ayni haklar tesis ettirmek,
5-
Genel
kurulun verdiği yetki ile şube açmaya ilişkin işlemlerin yürütülmesini
sağlamak,
6-
Derneğin
şubelerinin denetlenmesini sağlamak,
7-
Gereği
görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak,
8-
8-Genel
kurulda alınan kararları uygulamak,
9-
Her
faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir
tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek,
toplandığında genel kurula sunmak,
10-
Bütçenin
uygulanmasını sağlamak,
11-
Derneğe
üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek,
12-
Derneğin
amacını gerçekleştirmek için yetkisi dâhilinde her çeşit kararı almak ve
uygulamak,
13-
Mevzuatın
kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
*Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 11- Denetim kurulu, üç asıl ve üç yedek
üye olarak genel kurulca seçilir.
Denetim kurulu
asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde
genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması
mecburidir.
*Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Denetim kurulu;
derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için
sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip
göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun
olarak tutulup tutulmadığını, dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere
göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor
halinde yönetim kuruluna ve toplandığında genel kurula sunar. Denetim kurulu,
gerektiğinde genel kurulu toplantıya çağırır.
Derneğin Gelir Kaynakları
Madde 12- Derneğin gelir kaynakları aşağıda
sayılmıştır.
1-
Üye
aidatı: Üyelerden aidat olarak yıllık 50,00 lira aidat alınır. Bu miktarları
artırmaya veya eksiltmeye genel kurul yetkilidir,
2-
Gerçek
ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar,
3-
Dernek
tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil,
konser, spor yarışması ve konferans gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler,
4-
Derneğin
mal varlığından elde edilen gelirler,
5-
Yardım
toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve
yardımlar,
6-
Derneğin,
amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla
giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar,
7- Diğer gelirler.
Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak
Defterler
Madde 13- Defter tutma esasları;
Dernekte, işletme
hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin 500.000 TL’yi
aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre
defter tutulur.
Bilanço esasına
geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin
altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına
dönülebilir.
Yukarıda
belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına
göre defter tutulabilir.
Derneğin ticari
işletmesi açılması durumunda, bu ticari isletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu
hükümlerine göre defter tutulur.
*Kayıt Usulü
Derneğin defter ve
kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak
tutulur.
Tutulacak
Defterler
Dernekte, aşağıda
yazılı defterler tutulur.
a)İşletme hesabi
esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1- Karar Defteri:
Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve
kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
2- Üye Kayıt
Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış
tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat
miktarları bu deftere işlenebilir.
3- Evrak Kayıt
Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere
kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır.
Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle
saklanır.
4- Demirbaş
Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve sekli ile kullanıldıkları
veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan
düşürülmesi bu deftere işlenir.
5- İsletme Hesabı
Defteri: Dernek adine alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli
olarak bu deftere işlenir.
6- Alındı Belgesi
Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra numaralar, bu belgeleri alan ve
iade edelerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler
bu deftere islenir.
b)Bilanço esasında
tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-(a) bendinin 1,
2, 3 ve 6 nc1alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter
tutulması durumunda da tutulur.
2-Yevmiye Defteri,
Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli
Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden
yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
*Defterlerin Tasdiki
Dernekte,
tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan önce il dernekler
müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına
sayfalar bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak
bilanço esasına göre, tutulan defterler ile form veya sürekli form yaprakları,
defterlerin kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda her yıl yeniden tasdik
ettirilmesi zorunludur.
*Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yılsonlarında (31
Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu”
düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yılsonlarında
(31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel
Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri
Madde 14- Gelir ve gider belgeleri;
Dernek gelirleri,
(Dernekler Yönetmeliği EK – 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil
edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka
tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi
yerine geçer.
Dernek giderleri
ise fatura perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama
belgeleriyle yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi
kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider
pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK –
13’te örneği bulunan) “Gider Makbuzu düzenlenir.
Dernek tarafından
kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri
(Dernekler Yönetmeliği EK – 14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Alındı Belgesi”
ile yapılır. Kişi, kurum ve kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz
mal ve hizmet teslimleri ise Dernekler Yönetmeliği EK – 15’te örneği bulunan)
“Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.
*Alındı Belgeleri
Dernek
gelirlerinin tahsilimde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği
EK – 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya
bastırılır. Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim
alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi
ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler
tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin
teslimine ilişkin hususlarda Dernekler yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre
hareket edilir.
*Yetki Belgesi
Dernek adına gelir
tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim
kurulu karırı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği,
imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği EK – 19’da örneği
bulunan) “Yetki Belgesi” dernek tarafından üç nüsha olarak düzenlenerek, dernek
yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yetki belgelerinin birer sureti dernekler
birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili değişiklikler yönetim kurulu
başkanınca, on beş gün içerisinde dernekler birimine bildirilir.
Dernek adına gelir
tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin bir
suretlerinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye
başlayabilirler. Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair
hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
*Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi
Defterler hariç
olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri
ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere
kaydedildikleri ve defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl
süreyle saklanır.
Beyanname Verilmesi
Madde 15- Derneğin, bir yıl önceki yıla ait
faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yılsonu itibarıyla sonuçlarına
ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK – 21’de örneği sunulan) “Dernek Beyannamesi”
dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, her takvim yılının ilk
dört ayı içinde dernek başkanı ve tarafından ilgili mülki idare amirliğine
verilir.
Madde16- Mülki amirliğine yapılacak bildirimleri;
Genel Kurul Sonuç
Bildirimi Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün
içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek
üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği EK – 3’te örneği sunulan) “Genel Kurul
Sonuç Bildirimi” ve ekleri yönetim kurulu başkanı tarafından ilgili mülki idare
amirliğine bildirilir:
Genel kurul sonuç
bildirime;
1- Divan başkanı, başkan yardımcıları
ve yazman tarafından imzalanmış genel kurul toplantı tutanağı örneği
2- Tüzük değişikliği yapılmışsa,
tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile dernek tüzüğünün son
şeklinin her sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği eklenir.
*Taşınmazların Bildirilmesi
Derneğin edindiği
taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği
EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine
bildirilir.
*Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Dernek tarafından,
yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce (Dernekler
Yönetmeliği EK- 4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” iki nüsha
olarak doldurup mülki idare amirliğine bildirimde bulunurlar.
Bildirim formuna,
yurt dışından yardım alınması hususunda alınmış yönetim kurulu kararı örneği,
varsa bu konuda düzenlenen protokol, sözleşme ve benzeri belgeler ile yardımın
aktarıldığı hesaba ilişkin dekont, ekstra ve benzeri belgenin bir örneği de
eklenir.
Nakdi yardımların
bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine
getirilmesi zorunludur.
Kamu Kurum ve
Kuruluşları İle Birlikte Yürütülen Ortak Projelerle ilgili Bildirim Derneğin
görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile yürüttüğü ortak
projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği (Dernekler
Yönetmeliği EK -23”de gösterilen) “Proje Bildirimi”ne eklenerek, protokol
tarihini izleyen bir ay içinde dernek merkezinin bulunduğu yerin valiliğine
verilir.
*Değişikliklerin Bildirilmesi
Derneğin yerleşim
yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen)
“Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında dernek
organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25'te
belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle,
değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Dernek tüzüğünde
yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul
toplantısını izleyen otuz gün içinde, genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki
idare amirliğine bildirilir.
Derneğin İç Denetimi
Denetim kurulu
tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel
kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya
bağımsız deneti kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Derneğin Borçlanma Usulleri
Madde 18- Dernek amacını gerçekleştirmek ve
faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu
kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı
konularında olabileceği gibi nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma,
derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme
güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.
Derneğin Şubelerinin Kuruluşu
Madde 19- Dernek, gerekli görülen yerlerde genel
kurul kararıyla şube açabilir. Bu amaçla dernek yönetim kurulunca yetki verilen
en az üç kişilik kurucular kurulu, Dernekler Yönetmeliği’nde belirtilen şube
kuruluş bildirimini ve gerekli belgeleri, şube açılacak yerin en büyük mülki
amirliğine verir.
Şubelerin Görev ve Yetkileri
Madde 20- Şubeler, tüzel kişiliği olamayan,
demek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk faaliyetlerde bulunmakla
görev ve yetkili, tüm işlemlerinden doğan alacak ve borçlarından ötürü
kendisinin sorumlu olduğu dernek iç örgütüdür.
Şubelerin Organları ve Şubelere Uygulanacak Hükümler
Madde 21- Şubenin organları, genel kurul,
yönetim kurulu ve denetim kuruludur. Genel kurul, şubenin kayıtlı üyelerinden
oluşur. Yönetim kurulu, beş asıl ve beş yedek, denetim kurulu ise üç asıl ve üç
yedek üye olarak şube genel kurulunca seçilir. Bu organların görev ve yetkileri
ile bu tüzükte yer alan dernekle ilgili diğer hükümler, mevzuatın öngördüğü
çerçevede şube'de de uygulanır.
Şubelerin Genel Kurullarının Toplanma Zamanı ve Genel
Merkez Genel Kurulunda Nasıl Temsil Edileceği
Madde 22- Şubeler, genel kurul olağan
toplantılarını genel merkez genel kurulu toplantısından en az iki ay önce
bitirmek zorundadırlar.
Şubelerin olağan
genel kurulu, 3 yılda bir, Eylül ayı içersinde, şube yönetim kurulunca
belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Şubeler, genel
kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen otuz
gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek
zorundadırlar.
Şubeler, genel
merkez genel kurulunda seçimlik ve doğal delegelerle temsil edilir. Şubelerin
yönetim ve denetim kurulu başkanları doğal delege olarak, şubede kayıtlı her
yirmi (20) üye için bir (1), arta kalan üye sayısı 10’dan fazla veya toplam üye
sayısı 20’den az ise bu üyeler içinde bir olmak üzere seçilecek delegeler de
seçimlik delege olarak, şubeyi temsilen genel merkez genel kuruluna katılma
hakkına sahiptir.
Genel merkez genel kuruluna en son şube genel kurulunda seçilen delegeler
katılır. Genel merkez yönetim ve denetim kurulu üyeleri genel merkez genel
kuruluna katılır, ancak şube adına delege seçilmedikleri sürece oy
kullanamazlar.
Şubelerin yönetim
veya denetim kurulunda görevli olanlar genel merkez yönetim veya denetim
kuruluna seçildiklerinde şubedeki görevinden ayrılırlar.
Temsilcilik Açma
Madde 23- Dernek gerekli gördüğü yerlerde dernek
faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla temsilcilik açabilir.
Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen
kişi veya kişiler tarafından o yerin mülki idare amirliğine yazılı olarak
bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez. Şubeler
temsilcilik açamazlar.
Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği
Madde 24-Tüzük değişikliği genel kurul kararı
ile yapılabilir.
Genel kurulda
tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı
bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle
toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu
toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının
iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği
için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı
bulunan üyelerin oylarının 2/3’üdür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması
açık olarak yapılır.
Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Madde 25- Genel kurul, her zaman derneğin
feshine karar verebilir.
Genel kurulda
fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan
üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının
ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya
katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tamsayısının iki katından
az olamaz.
Fesih kararının
alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy
kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’üdür. Genel kurulda fesih kararı
oylaması açık olarak yapılır.
*Tasfiye İşlemleri;
Genel kurulca
fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son
yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere,
feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme
halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün
işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde “Bolu Önder İmam Hatipliler Derneği”
ibaresi kullanılır. Tasfiye durumunda, derneğin malvarlığı, genel kurulun
kararınca belirlenen bir verilmesi planlanır. Tasfiye kurulu, mevzuata uygun
olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna
kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını
inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama
belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak
varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemleri sırasında
derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek
alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil
edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm
para, mal ve hakları, genel kurulda belirlenen yere devredilir. Genel kurulda,
devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve
fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
Derneğin defter ve
belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla
görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve
belgelerin saklanma süresi beş yıldır.
Hüküm Eksikliği
Madde 26-Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu,
Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği
ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır. Bu tüzük 26
(Yirmi altı) maddeden ibarettir.